جذابیت در کلاس درس
قرآن كريم خطاب به پيامبر اسلام(ص) ميفرمايد :
«اگر تو قلب نارئوف و نامهرباني داشتي، مردم از كنارت گريزان ميشدند»4 قرآن نميفرمايد اگر آموزههايت غيرمنطقي و بياستدلال بود مردم گريزان ميشدند، بلكه ميگويد اگر آورنده اين آموزهها داراي انعطاف نبود و خشن نشان ميداد، مردم دور او جمع نميشدند. بنابراين محتوا و پيام به تنهايي كافي نيست. بلكه پيامآور نيز بايد داراي جاني آراسته، خلقي نيكو و روحيهاي ملايم و نرمخو باشد .
« عميقترين انگيزه در طبيعت آدمي عطش او براي مورد تحسين قرار گرفتن است.»
( ديلكارنگي )
معلم بي جاذبه |
معلم جذاب |
به ديگران بيتوجه است و حرمت و جايگاه آنان را پاس نميدارد |
علاقهمند به ارزش و احترام ديگران است. |
افسرده و ظنين است. |
شاداب، پرنشاط و با اعتماد است. |
از عامل ترس براي انگيزش و مديريت بهره ميگيرد. |
به عامل تشويق براي تحريك انگيزه توجه دارد. |
مستبد و جزمي است. |
به مشورت معتقد است. |
با تندي سخن ميگويد و روح شادابي و شوخ طبعي در گفتار او ديده نميشود. |
بشاش، آرام و شوخ طبع است. |
از اين كه فراگيري را پيش دوستانش مورد انتقاد قرار دهد، لذت ميبرد. |
به ندرت از فراگيران انتقاد و عيبجويي ميكند. |
به فراگيران امكان طرح سؤال نميدهد. |
همكاري فراگيران را در طرح فعاليتهاي يادگيري جلب مينمايد. |
جز به كتاب درسي به منابع ديگري مراجعه نمينمايد و به همين سبب هميشه معلومات ثابت و محدود دارد. |
معلوماتش در رشته درسي عميق است و تنها كتاب درسي را مرجع قرار نميدهد. |
غالباً ميخواهد خواستههاي خود را به فراگيران تحميل نمايد. |
براي عقايد فراگيران احترام قايل است. |
در وضع ظاهري نقايصي دارد. مثلاً لباس زننده ميپوشد. |
خوش ظاهر و خوشلباس است و البته به گونهاي خود را آرايش نميدهد كه جلب توجه نمايد. |
ثبات عاطفي ندارد و نمي تواند هيجانهاي خود را كنترل نمايد. |
ثبات عاطفي دارد و به ندرت افسرده و دلسرد نشان ميدهد. |
انضباط پيچيده و سختي دارد و به دليل ناتواني در اداره كلاس به انضباط شديد و پيچيده متوسل ميشود. |
معيارهاي معقولي وضع ميکند كه نه
زياد سخت باشد و نه زياد آسان . |